کارگاه آموزشی «اصول مقاله نویسی در حوزه سلامت» به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از پژوهشگران، دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد.

کارگاه آموزشی «اصول مقاله نویسی در حوزه سلامت» برگزار شد

۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۰ کد : ۱۱ کارگاه های آموزشی و کنفرانس های علمی
تعداد بازدید:۱۵۷
کارگاه آموزشی «اصول مقاله نویسی در حوزه سلامت» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، کارگاه آموزشی «اصول مقاله نویسی در حوزه سلامت» به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از پژوهشگران، دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت 17 بهمن 1401 برگزار شد.
در این کارگاه دکتر علی منتظری استاد پژوهش و رییس پژوهشکده علوم بهداشتی و دکتر سمیرا محمدی از پژوهشگران، پژوهشکده علوم بهداشتی، فرآیند و نحوه نگارش بخش های مختلف مقالات علمی به تدریس در این حوزه پرداختند.
دکتر منتظری در این نشست تاکید کرد: داشتن مهارت در مقاله نویسی و نشر دستاوردهای حاصل از پژوهش در توسعه دانش بسیار حایز اهمیت است.
وی عنوان کرد که یک پژوهشگر وظیفه دارد دستاورد پژوهش خود را به سه گروه ارایه کند که عبارتند از مردم و جامعه، تصمیم گیران و سیاستگذاران و همتایان علمی. انتشار اطلاعات باید متناسب با شرایط گیرنده پیام باشد به همین علت نوع مطالب و نحوه انتشار مطالب برای این سه گروه باید متفاوت باشد. ارایه دستاوردهای پژوهشی به همتایان علمی و سایر پژوهشگران در قالب مقاله علمی انجام می گیرد.
در ادامه پس از بیان ضرورت و اهمیت مهارت مقاله نویسی، به بایدها و نبایدهای مقاله نویسی علمی اشاره و به موضوع انواع مقالات علمی پرداخت شد. عمده مقالات در قالب پژوهش های اصیل قرار دارند که برای انتشار نتایج دست اول پژوهش ها مورد استفاده قرار می گیرند. یک گروه از مقالات که شامل مطالعات مروری هستند به انتشار نتایج دست دوم پژوهش ها می پردازند که در سال های اخیر بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. شکل های دیگری از مطالعات نیز وجود دارند که بر اساس سیاست های مجلات قابل انتشار هستند.
در این کارگاه دکتر سمیرا محمدی به انواع مقالات اشاره و نکات کلیدی در خصوص انتخاب نوع نگارش مقاله بیان کرد.
گفتنی است، اجزای مقاله نیز موضوع دیگری بود که در این جلسه به آن پرداخته شد. در همین رابطه یک پیشنهاد کاربردی برای نوشتن مقاله که سرعت و کیفیت کار را افزایش می دهد طراحی و استفاده از قالب تعریف شده برای اجزای مقاله بود.
در این قالب ابتدا اجزای اصلی مقاله مشخص و محتوای آن به تدریج تکمیل می شود. توجه به نقطه شروع و پایان نگارش مقاله نیز یکی از نکاتی بود که بدان اشاره شد. در این راستا پیشنهاد شد پژوهشگران ابتدا جداول و نمودارها را آماده کرده و مقاله را از قسمت یافته ها آغاز کنند. همچنین پیشنهاد شد در گام های بعدی به ترتیب روش مطالعه، بحث، مقدمه و خلاصه مقاله تنظیم شود.
در ادامه به نکات کلیدی در خصوص نگارش مقاله اشاره شد و کلیاتی نیز در خصوص مجلات حوزه سلامت و پزشکی ارایه شد. این کارگاه با هدف ارتقا توانمندی پژوهشگران و متخصصان حوزه سلامت برگزار شد و برای متخصصان حوزه سلامت دارای امتیاز بازآموزی بود.
پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در تلاش است تا با برگزاری دوره ها، کارگاه ها و برنامه های آموزشی متناسب با نیاز دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت، نقش کلیدی خود را در ارتقا توانمندی متخصصان این حوزه ایفا کند.


نظر شما :