کارگاه «اصول طراحی چکیده تصویری» برگزار شد

کارگاه «اصول طراحی چکیده تصویری» به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی و با حضور جمعی از پژوهشگران، دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت برگزار شد.
۰۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۲ کد : ۳۹ کارگاه های آموزشی و کنفرانس های علمی
تعداد بازدید:۳۵
کارگاه «اصول طراحی چکیده تصویری» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، کارگاه مجازی «اصول طراحی چکیده تصویری» در تاریخ 30 خرداد ماه 1403 با تدریس دکتر فاطمه زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در این کارگاه ضمن اشاره به جایگاه و اثرات مثبت ارائه چکیده تصویری در دیده شدن مقاله و دستاوردهای علمی به اصول و نکات ضروری در طراحی چکیده تصویری اشاره شد.

یکی از نکات ضروری در طراحی چکیده تصویری توجه به سادگی و انتقال یافته های اصلی وکلیدی مطالعه است. در حقیقت چکیده تصویری کمک می کند افراد خارج از حیطه تخصصی نیز بتوانند درک کلی از دستاوردهای مطالعه داشته باشند که این نکته می تواند در نشر دانش بسیار موثر باشد.

در ادامه به رویه ها و دستور العملهای مجلات مطرح در حوزه پزشکی و سلامت در خصوص روشها و ابزار طراحی چکیده تصویری اشاره گردید. برخی از مجلات، نمونه های کاربردی در خصوص طراحی چکیده تصویری دارند و از مولفین مقاله می خواهند طبق اصول راهنما اقدام به طراحی چکیده تصویری کنند. با این حال برخی از مجلات نیز طراحی چکیده تصویری را خود برعهده می گیرند. بر این اساس آشنایی با دستورالعمل ها و رویه مجلات در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود.

آنچه در طراحی چکیده تصویری مهم است آشنایی با تونالیتی و کنتراست در رنگ آمیزی و تصویری سازی مفاهیم است. به عبارت دیگر طراحی چکیده تصویری نیاز به آشنایی با مفاهیم و هنر رنگ شناسی دارد. استفاده از رنگهای ملایم در این زمینه بهتر است. با این حال انتخاب رنگ می تواند در انتقال پیام بسیار کمک کننده باشد.

یکی دیگر از نکات مفید در طراحی چکیده تصویری مهارت و دانش استفاده از نماد های تصویری مختلف برای انتقال پیام و یافته های کلیدی مقاله است. سایت non project  یکی از سایتهای پیشنهادی برای اقتباس تصاویر و نمادهای کاربردی است. 

نرم افزار ها و سایت های کاربردی برای طراحی چکیده تصویری وجود دارد، از این جمله می توان به Biorender ، Blender وjimpo.org  اشاره کرد. با این حال همه نرم افزارهای در دسترس مانند پاورپوینت و ویزیو نیز قابلیت طراحی چکیده گرافیکی را در دسترس قرار می دهند. استفاده از نرم افزار های خاص ممکن است منجر به ارتقا سطح چکیده نشود ولی نکته تعیین کننده مهارت فرد در کار با نرم افزار است. بر این اساس پیشنهاد می شود افراد از نرم افزارهایی استفاده کنند که تسلط بیشتری در آن دارند. در شروع کار طراحی یک گراف ساده در word هم می تواند کمک کننده باشد.

در ادامه چند نمونه چکیده تصویری بر اساس محتوای چند مقاله طراحی گردید. از آنجا که طراحی یک چکیده کامل یک فرآیند زمان بر است، پیشنهاد می شود که طرح اولیه و مراحل مختلف تکمیل آن با همکاری تیم نویسندگان انجام شود تا از نظرات تکمیلی گروه مولفان بتوانند در این زیمنه بهره مند شوند. در پایان و به سوالات و ابهامات شرکت کنندگان در زمینه طراحی چکیده تصویری پاسخ داده شد.

پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی تلاش می کند بر اساس نیاز روز متخصصان حوزه سلامت کارگاه‌های متنوعی برای علاقمندان برنامه ریزی و برگزار کند و بدینوسیله در ارتقا توان علمی دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت نقش داشته باشد.


نظر شما :